fbpx

8 ting du bør vide, før du starter virksomhed

Det er umuligt at blive 100% klar til at starte egen virksomhed – men du kan lære af andre, som har stået der selv. De fleste iværksættere deler glædeligt ud af deres erfaringer og gode råd til at inspirere aspirerende iværksættere. Jeg har i dette blogindlæg samlet 8 gode råd, som jeg selv ville ønske jeg vidste, og som jeg har hørt mange andre iværksættere påpege.

1. Indse at iværksætteri er en maraton

Flere succesfulde iværksættere har oplevet, at de må opgive deres virksomhed indenfor blot 1 år. En uforudseelig hændelse som gør det umuligt at rejse sin venturekapital, og pludselig er det udelukkende omsætning og pengestrøm, som virksomheden kan bygge videre på.

Mange iværksættere fokuserer på, hvordan de videresælger eller -giver deres virksomhed indenfor ganske få år. Men virkeligheden ser anderledes ud i en verden, som er under konstant forandring. Du kan simpelthen ikke forudsige alt, og din plan vil sjældent gå, som du troede. Det gode råd er derfor i stedet, at fokusere på at opbygge en fantastisk virksomhed på den lange bane. Hvis man kan beskrive iværksætteri som en maraton, så giver det ikke mening at forsøge at lave det til et sprint.

2. Vær sikker på at der er en efterspørgsel på dit produkt eller din service

At være iværksætter kræver hårdt arbejde, samt at du lærer dig selv bedre at kende – og mere end du nogensinde kan forstille dig. Det vil bringe belønninger, men end ikke det er der garanti for. Når det hele spidser til, pengene siver ud af lommerne og du får lyst til at smide det hele, så skal du huske at salg alene ikke løser alle problemerne og endnu vigtigere: Intet problem kan løses uden salg. Virksomheder der trives, fokuserer på at have en konsistent profit, som kan tåle uforudsete hændelser som f.eks. en økonomisk krise. Før du starter din virksomhed, bør du fortage en grundig analyse af dit marked og sikre gode data på, hvor ønsket dit produkt eller din service er. Et hvert salg bør give en profit. På den måde sikrer du, at du har råd til at hyre de bedste medspillere, og at du kan fokusere på det, som du ønsker at beskæftige dig med. Dokumentér alt og opsæt systemer undervejs for at sikre, at en hver anden kan overtage dit arbejde i morgen. Men først: Lær at sælge!

3. Erkend at det ikke vil gå som planlagt første gang

Fald ikke i fælden med at sidde og samle information i et væk. Fremskridt opnås ved at tage aktion og faktisk handle. Efterfølgende handler det om at reagere hurtigt, analysere resultater og foretage nødvendige ændringer. Du rammer nok ikke plet første gang – eller anden og tredje gang for den sags skyld. Men er du skarp på detaljerne, kan du hurtigt indtage hovedrollen og agere som nøglespilleren for processen.

Hav øje for hvordan du hurtigt får penge i kassen og bliver forudbetalt. Det vil give en langt større sikkerhed i forhold til de usikre betalinger, som ligger ude i fremtiden. Jo flere penge du har, des flere chancer har du mulighed for at beregne dig frem til og tage – og chancerne skal tages ind i mellem. For at have opture, skal du kunne opleve nedture. Invester i dig selv og tro på, at du kan gøre det. Når det føles som om du fejlede, så betragt det i stedet som konstruktiv kritik. Hver eneste gang du tester noget nyt i den virkelig verden, vil du modtage en tilbagemelding, som guider dig til, hvordan du forbedrer og optimere din idé og teori. Den eneste rigtige fejltagelse du kan foretage dig er; at give op!

4. Vær tålmodig og hav den tilstrækkelige finansiering

Enhver iværksætter bør sikre sig det fulde overblik over tidsplan og nødvendige finansiering for, at den nye virksomhed kan overleve startupfasen. Det er guld værd at kunne indse, hvor lang tid det faktisk tager at komme til en omsætning, der har så høj en profit, at virksomheden trives og vokser.

Omkring halvdelen af alle små virksomheder, som ikke lykkedes, havde ikke fundet tilstrækkelig finansiering. Lav derfor en tidsplan med plads til, at tingene tager længere tid end forventet. Det tager tid at generere profit og hav derfor en plan B for, hvordan virksomheden sikrer økonomisk opbakning. Hver startup har deres egen tidslinje, som vil indeholde uforudsete fejl og mangler. Men ved at sikre tilstrækkelig finansiering kan fejl og mangler reduceres væsentligt.

5. Glem det du ønsker at sælge

Mange iværksættere fokuserer meget på marketing og salg, at de glemmer at holde sig skarpe på, hvad deres kunder egentlig ønsker og har af behov. Succesfulde virksomheder kender typisk deres kunder bedre end de kender dem selv. De sælger værdi, effekt og resultater, som deres kunder ønsker at købe.

Forsøg at blive den studerende, som læser et studie i dit ønskede marked. At winge det eller tro, at du ved det meste på forhånd, er en fallit erklæring. Planlæg i stedet en lytte-kampagne, som går ud på at forstå dit klientels problemer og drømme. Det er aldrig for sent at ændre kurs og blive nøglespilleren, som sælger præcis det, som dine kunder søger og efterspørger. På den måde bliver dit firma ikke et der sælger produkter, men et firma hvor jeres produkter bliver solgt.

6. Vær omstillingsparat

Intet kursus, ingen uddannelse eller læremester kan lære dig præcis den viden, som du lærer ved at starte din egen virksomhed. Uanset hvor god og fejlfri en forretningsplan du har lagt, så skal helvede nok bryde løs, da du har at gøre med mennesker, idéer og kundesegmenter.

Første lektion er at lave en sikkerhedsundersøgelse af dine partnere. Består de af de personligheder der er brug for, sikrer de den finansielle stabilitet og hvor tilgængelige er de på de sene timer? Det er vigtigt, at deres funktion ikke bliver passiv. Anden lektion er at undgå at overkomplicere din forretningsplan og tidsplan. Nøglen til succes er at holde det simpelt, elegant og let at føre ud i livet. Sidst men ikke mindst, skal du være klar på at skifte retning skarpt og hurtigt, når dit marked pludselig ændres af f.eks. nye konkurrenter med lignende løsninger. Dine kunder er alfa-omega, så hav godt styr på deres prioriteter og behov.

7. Lyt til dine kunder

Den traditionelle fremgangsmåde lyder at starte med at udvikle en forretningsplan og et produkt. Men mange iværksættere lærer på den hårde måde, at de vigtigste faktorer er levetid, implementering og evaluering af kundernes tilbagemeldinger. Hvis du starter med at udvikle et produkt, som du selv tror, at der er brug for, vil du i mange tilfælde opleve, at markedet slet ikke har det behov, som du troede, og din virksomhedsidé falder sammen.

Skulle du sidde i den situation, handler det om at starte forfra og dermed starte med et finde ud af, hvad kunderne har brug for. Om du så skulle ende med at tilbyde et produkt med den forkerte pris, mangel på detaljer og grimt layout, så er det vigtigt at tilbyde løsninger, der er efterspurgt. Mange startups må tilbyde deres service for ingenting, simpelthen for at lære mere om effekten af ens produkt eller service. Når detaljerne er på plads, kan produktet formes til at passe perfekt på markedet, og der er mulighed for at sikre, hvordan produktet kan udvikles og dermed skabe vækst for firmaet. Uden kunder er der ingen virksomhed. Så gå all-in på at kende markedet.

8. Løs et problem

Spørgsmålet du aldrig må glemme at spørge er; hvilket behov eller problem løser mit produkt/min service? Hvis markedet ikke efterspørger eller har interesse for din virksomhed, er det tid til at omformulere din idé. Da Marcus og jeg startede Asento, kom idéen fra vores eget behov for et indblik i, hvad det vil sige at være iværksætter og webshopejer. Med det høje antal webshops i Danmark, lå markedet derfor klart, da vi ikke var alene om at ville have problemet løst. Asento har nu levetid på mere end 3 år og består af 15 fuldtidsansatte, 6 deltid og et kontor der er klar til vækst og udvikling.